گردشگری

بیماری‌های رایج در سفر کدامند؟

آشنایی با راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های رایج در سفر، اسباب راحتی و تجربه خوشایندی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

 از بیماری‌های رایج در سفر می‌توان به بیماری حرکت، بیماری‌های عفونی، گرمازدگی، سردرد، گزیدگی حشرات، مسمویت غذایی، یبوست، اسهال و دل‌پیچه، حساسیت، سرماخوردگی و سرفه، آسیب مفصلی و عضلانی، آفتاب سوختگی، سرمازدگی و دریازدگی اشاره کرد.

سفر علاوه بر لذت‌هایی که به‌همراه دارد، گاهی به‌دلیل تغییرات آب‌وهوا، تغذیه یا عدم رعایت بهداشت، بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند که سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای گردشگران می‌شود. با کسب اطلاعات درباره بیماری‌های رایج در سفر و راه‌های پیشگیری، نحوه برخورد با بیماری و درمان زودهنگام آن، می‌توان از پیش‌آمدهایی که لذت سفر را کم می‌کنند، پیشگیری کرد. در این مقاله شما را با برخی از بیماری‌های رایج در سفر، راه‌های پیشگیری و درمان‌ آن‌ها آشنا می‌کنیم.

بیماری حرکت

 

بیماری حرکت که به ماشین‌گرفتگی یا Motion Sickness شهرت دارد، برای برخی از افراد در زمان سفر با هواپیما، قایق و اتوبوس اتفاق می‌افتد. این مشکل در اثر حرکت مکرر وسیله نقلیه یا هر حرکتی دیگری ایجاد می‌شود که گوش داخلی را مختل کند. عرق، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ از علائم بیماری حرکت است.

برای پیشگیری از بیماری حرکت، فرد باید باید یک یا دو ساعت پیش از سفر، از قرص‌های ضدتهوع استفاده کند. انتخاب صندلی‌های جلوی وسیله نقلیه برای نشستن، طوری که افق مشخص باشد، یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری است. هنگام حرکت وسیله نقلیه، جایی را انتخاب کنید که اکسیژن بیشتری به شما برسد. از مطالعه کتاب در وسیله نقلیه خودداری کنید. آب کافی بنوشید و هنگام حرکت هواپیما، اتوبوس یا قایق، غذاهای سنگین، چرب و اسیدی مصرف نکنید.

اگر با وجود این پیشگیری‌ها باز هم به این بیماری دچار شدید، بهتر است از داروهایی مانند بنادریل، درامین و اسکوپولامین استفاده کنید.

بیماری‌های عفونی

عدم رعایت بهداشت در هنگام سفر یا در مکان‌های عمومی، احتمال ابتلای مسافران را به بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد. تب، اسهال، عارضه‌های پوستی و مشکلات تنفسی در طول سفر، از جمله علائم بیماری‌های عفونی هستند.

مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت در سفر، به‌ویژه در مکان‌های عمومی است. اگر با این مشکل مواجه شدید یا علائمی چون تب و اسهال در شما بروز کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. بیماری‌های عفونی به‌راحتی قابل تشخیص نیستند و درمان آن‌ها بدون مشورت پزشک خطرناک است؛ به‌ویژه از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید.

گرمازدگی

گرمازدگی، نوعی بیماری است که به‌دلیل افزایش بیش از اندازه دمای بدن ایجاد می‌شود و عموما در پی تعریق بیش از حد یا از دست دادن میزان زیاد آب بدن رخ می‌دهد. این بیماری جزو بیماری‌های شایع در فصل‌های گرم سال است. گرمازدگی بیشتر در ماه آخر فصل بهار و هنگام تابستان گریبان مسافران را می‌گیرد؛ هرچند این تصور اشتباه است که گرمازدگی فقط مختص فصل‌های گرم یا مناطق گرم است. گاهی اوقات، فعالیت زیاد در سفر، حتی در هوای سرد نیز می‌تواند سبب بالا رفتن حرارت بدن و گرمازدگی شود.

خستگی، اختلال در هوشیاری، سردرد، سرگیجه، استفراغ و تهوع، از علائم گرمازدگی هستند. نوشیدن آب خنک، پرهیز از مصرف غذاهای دیرهضم و چرب، استفاده از لیمو ترش هنگام صرف غذا و دوری از نور شدید آفتاب، بهترین راه‌های پیشگیری از گرمازدگی هستند. برای درمان گرمازدگی، ابتدا حرارت عمومی بدن را با قرارگیری در سایه یا جایی خنک و با نوشیدن آب و مایعات کاهش دهید و سپس با نوشیدن آب مخلوط با گلاب و لیمو ترش، آن را برطرف کنید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا