چطوری در محل کار عذرخواهی کنیم؟
عذرخواهی کردن نشان دهنده مسئولیت پذیری شخص خطاکار، احترام به شخص مقابل و جبران کردن است. از نظر برخی افراد عذرخواهی در محل کار نوعی ضعف است.
گروه ایرنا زندگی – عذرخواهی کردن امری دشوار است به خصوص در محل کار، زیرا در یک محیط حرفهای با احساسات شخصی روبرو هستید. با این حال اگر عذرخواهی ها صحیح و صمیمانه انجام شوند، مورد تحسین و تشکر قرار میگیرند.
درحالی که برخی از افراد معتقدند عذرخواهی کردن به ویژه در محل کار نشانه ضعف است اما میتواند نشان دهنده توانایی شما نیز باشد زیرا ثابت میشود که خطایی را تشخیص داده و درصدد رفع آن هستید.
چه زمان در محل کار عذرخواهی کنیم
اگر چه عذرخواهی کردن مهم است اما باید از تکرار مداوم آن به دلیل مرتکب شدن به اشتباهات کوچک خودداری کنید زیرا اگر برای هر تخلف جزئی عذرخواهی رسمی و دقیقی انجام دهید، همکاران و کارفرمایان تان ممکن است شما را فردی ضعیف وسست عنصر قلمداد کنند بنابراین اگر به طور تصادفی لیوان قهوهتان در سینک آشپزخانه افتاد و یا کمی دیرتر از همکاران خود حاضر شدید، گفتن کلمه “متاسفم” کافی است. در کل بسیار مهم است بین بیش از حد عذرخواهی کردن و عذرخواهی نکردن تعادل برقرار کنید.
چه زمان باید هنگام جستجوی کار عذرخواهی کنید
در صورت ایجاد مزاحمت برای یک کارفرمای احتمالی ، برای دیر رسیدن به جلسه مصاحبه یا تحویل ندادن به موقع مواد درخواستی باید عذرخواهی کنید. کل فرآیند جستجوی شغل فرصتی برای نشان دادن خصوصیات شخصی و شغلی شماست. چنانچه گفتهایم اگر مرتکب اشتباهی مانند تاخیر یا بیادبی شدید که فکر میکنید مناسب نیست، باید عذرخواهی کنید.
چگونه معذرت خواهی کنید
عذرخواهی کردن با توجه به مسئله پیش آمده و شخصی که قرار است از او عذرخواهی کنید از نظر روش و محتوا متفاوت خواهد بود. با این حال نکات زیر میتواند تقریبا هر نوع عذرخواهی را موثرتر کند:
خطای خود را بپذیرید
برای هر عذرخواهی، در قدم اول باید خطای خود را بپذیرید و اعتراف به اشتباه خود نمایید.
در اسرع وقت عذرخواهی کنید
زیرا نشان دهنده این است که از اشتباهی که مرتکب شدهاید احساس پشیمانی دارید. برخی اوقات به ویژه برای تخلفات جزئی مانند دیر رسیدن به قرار ناهار با یک همکار، عذرخواهی سریعا پذیرفته میشود. با این وجود، هنگام عذرخواهی برای یک تخلف خاص ممکن است لازم باشد چند ساعت یا حتی یک روز صبرکنید تا شرایط برقرار شود و عذرخواهی را بپذیرند.
توجیه نکنید
زیرا با بهانهآوری برای اشتباه خود مسئولیت اقداماتتان را به عهده نمیگیرید. با بیان کلماتی چون “متاسفم” یا “معذرت میخواهم ” ابراز پشیمانی خود را به وضوح بیان کنید. بهانه آوردن و توجیه، این گونه به نظر میرسد که خود را از اشتباهات معاف کرده و نشان میدهد که پشیمان نیستید.
مسئولیت کاری که کردهاید را بپذیرید
زیرا بعد از گفتن “متاسفم ” صراحتا و مختصرا تصدیق کردهاید که چه اشتباهی را مرتکب شدهاید. قانون یا هنجاری که نقض کردهاید را بپذیرید تا مسئولیت اشتباه خاص خود را برعهده بگیرید .
صادق باشید
اشتباه خود را ابراز کنید و صادق باشید. یک عذرخواهی دروغین براحتی قابل تشخیص است زیرا تظاهر کردن کار آسانی نیست. افراد دیگر را سرزنش نکنید، از ناآگاهی به عنوان دلیل استفاده نکنید و روراست باشید.
احساسات دیگران را در نظر بگیرید
به جای به نمایش گذاشتن احساس خود، ابتدا به احساسات دیگران توجه کنید و احساسات آنها را در نظر بگیرید و با آنها همدلی کنید.
نحوه رفع اشتباه را توضیح دهید
علاوه بر این که میگویید چرا متاسف هستید در مورد چگونگی پیشگیری از بروز مجدد موضوع نیز توضیح دهید. به عنوان مثال اگر مهلت تعیین تکلیف تیمی را از دست دادهاید به همکاران خود توضیح دهید که از این پس برنامه خود را به گونهای تنظیم میکنید که از پیشامدهای بعدی پیشگیری کنید زیرا صرفا گفتن این که دیگر اشتباه تکرار نمیشود کافی نیست مگر این که قدمهایی برای اطمینان از عدم تکرار آن بردارید.
حرف خود را به یاد داشته باشید
با پایبند بودن به قول و حرف خودتان به دیگران نشان میدهید که واقعا عذرخواهی کردهاید. با پیگیری راهکار خود به دیگران نشان میدهید که میتوانند به شما اعتماد کنند.
عمل کردن بهتر از حرف زدن است
عذرخواهی را در قالب جملات مثبت ابراز کنید و احساساتی عمل نکنید. برای جبران اشتباه خود بیشتر کار کنید. بطور پیوسته درباره تاسف خود صحبت نکنید. عمل کردن بهتر از حرف زدن است.
روشی را در نظر بگیرید
برخی ازمعذرت خواهی ها باید شخصا گفته شوند به عنوان مثال اگر با رئیس خود به مشکلی برخوردهاید باید شخصا او را ملاقات کرده و در مورد تخلف با جزئیات با او صحبت کنید .
با این وجود اگر از برخورد حضوری با این شخص معذب هستید یا این که ممکن است حرفی را نادرست بگویید، میتوانید از ایمیل استفاده کنید. شما همچنین میتوانید علاوه بر ایمیل عذرخواهی این موضوع را نیز ضمیمه کنید و بگویید که حاضرید شخصا او را ملاقات کرده و درمورد موضوع بیشتر صحبت کنید و توضح دهید.
اختلافات و اشتباهات گذشته را به میان نیاورید و خود را ببخشید
به هر اتفاق به صورت مجزا نگاه کنید. نباید انتظار داشته باشید افراد درباره هرکاری که در گذشته به اشتباه انجام دادهاند، معذرت خواهی کنند. خود را سرزنش نکنید و سعی کنید آنچه انفاق افتاده را فراموش کنید و خودتان را ببخشید.
Hi, this is a comment.
To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.